Pädagogische
Hochschule
Freiburg
Internet Projects
for Secondary Schools
 
Mediendidaktik/Englisch

WS 03/04

 


Emil - Thoma RS
Lessing RS
RS Stegen
Wentzinger RS
RS Löffingen
Gymnasium Rieselfeld
Gymnasium Titisee


.: Projektbeschreibung :.

Schule :Emil - Thoma Realschule
Lehrer :Herr Lauber
Klasse: 8.Klasse 20 Schüler/innen

Unterrichtende: Lisa - Bastian - Ines - Thorsten - Heike

Thema: California

Subtopics:
Los Angeles
Yosemite National Park
Surfing
San Francisco

Im Bildungsplan der 8. Klasse Realschule ist das Thema "California" vorgesehen. Dieses wurde von der Studentengruppe in Form eines Internetprojektes behandelt. Vorgesehen war eine vierstündige Gruppenarbeitsphase mit abschließender Präsentation des Gruppenthemas.

Bedingungen:
Die Klasse 8 der Emil-Thoma Realschule besteht aus 20 Schülern. Ihr Englischlehrer, Herr Lauber, war während des Projekts als Beobachter anwesend und ermöglichte die Benutzung des Computerraums für 2 x 3 Schulstunden.
Der Computerraum ist auf dem neuesten Stand, jeder Schüler hatte die Möglichkeit einen Rechner zu benutzen, ein Beamer für Präsentationen ist ebenfalls vorhanden.
Das Klassenthema "California" sollte als Recherche behandelt werden, während der sich die Schüler in ihr Gruppenthema einarbeiten sollten, um es ihren Mitschülern am Ende als Präsentation vorzustellen. Mehr Hintergrundinformation sollten in ein Handout eingearbeitet werden, welches später als eine Art "Tourist Guide" zusammengefasst und für jeden Schüler kopiert wurde.

Das Klassenarbeitsblatt mit den Arbeitsanweisungen und einigen Tipps für die Präsentation kann als Word-Dokument heruntergeladen werden.

Arbeitsblatt "California"
Fotos

_________________________________________________

Lesson Plan

1st DAY:

TIME

STUDENTS

TEACHER

Students learn our names

15  min

Interview Game:

Students get a sheet of paper with likes / dislikes of us and have to find out who is who

Help the students

Introduction of main topic

5 min

Students listen to a song about California and get the task to try to figure out the topic (main topic is California)

Teacher plays the song and mentiones the main topic (California)

 

1 min

Students learn where California is located

Teacher shows transparency of California

Brainstorming

5 min

Students mention words witch come to their mind when they think of California

Teacher writes them on blackboard and names the five sub-topics:

San Francisco, Los Angeles, Yosemite Park, Sports, Hollywood

Information on working process

5-10min

Students learn topic and sub-topics: they get information about the working-process and the final presentation

Teacher introduces topic and sub-topics and informs students about the working-process and their final presentation

10 min

Group organisation:

4X4 students, 1x3 students

students organise themselves

Teacher helps students if necessary

80 min

Students work in their individual groups

Teacher hands out a working-sheet

10 min

Students talk about problems which occurred

Teacher informs about next lesson

2nd Day

TIME

STUDENTS

TEACHER

10 min

Students learn different methods of presenting their work and decide on one method.

Teacher informs students about different methods of presenting their work:

role-play, poster, power point (?), …

45 min

Students go on with their work:

research on internet and collection of brochure and presentation material

Teacher advices and helps students

30 min

Students get prepared for their presentation

 

40 min

Students present their topic

 

 

10 min

Students evaluate their classmates` presentations and they evaluate the project work

Teacher hands out evaluation sheet

Download Lesson Plan